Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?
2012, 05, 23, 22:50:41 pm
Startsida Hjälp Köp o Sälj Logga in Registrera
Nyheter: Kräv ett spår i varje skog.

+  ATV Stockholm
|-+  Diskutera ditt märke här (a-ö)
| |-+  Cectek
| | |-+  fundering på atv fastnat för cectek
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Gå ned Skriv ut
Författare Ämne: fundering på atv fastnat för cectek  (läst 1054 gånger)
Dempa25uv
Amatör
*

Antal inlägg: 8

« skrivet: 2011, 04, 19, 20:41:44 pm »

tjena alla atv älskare.

jag har några frågor till alla här inne.
det är så att jag har kört lite atv i skogarna. men inte allvarligt mycket
de var en suzuki 450 går riktigt mulligt.

men nu är det så att jag har kollat över å set olika märken nu å undrar hur cectek står sig mot andra märken har fastnat för looken på den men maskinnelt är det något att ha för privat bruk lite skogs åkning till och från jobbet.
tar väldigt gärna emot tips på olika märken.
« Senast ändrad: 2011, 04, 20, 07:15:13 am av Dempa25uv » Loggat
blytumme
Administrator
Psycho

Antal inlägg: 2889

Rosersberg/STHLM

« Svara #1 skrivet: 2011, 04, 19, 22:05:29 pm »

Cetek = laddare  Grin

Välkommen hit! Jag tycker du skall ta o testa en på en tur, Bossen (CCS) som hänger här i forumet kan hjälpa dig.
Det jag sett av Cectekens framfart är att den står sig riktigt bra i jämförelse med de andra märkena, i skogen har ju 500:an Kingcobra varit grym om man har slängt på lite fetare däck och kan stå på lite... Den är ju lite smidigare i desigen än Quadrift och kanske är lite lättare om man lutar åt skogs/enduro åkning.

Som alla maskiner så finns det problem , alla har sina akilleshälar, vad det gäller Cectek som jag sett har det varit bräcklig plast (läs: hård, som spricker lättare än trad crossplast)  och kanske lite klena styrstag, vad det gäller styrstagen lider ju andra av samma problemtex Kawasaki BF. Och vad det gäller plast är det samma sak på Goes/CF Moto och en del Ltd plaster på canam/Yamaha. Jag har inte sett några motor-ras i skogen.

Det som talar för GANSKA mycket är ju priset... Man får ju i princip två st Cectek till priset av en CanAm

Kolla även in http://www.atvstockholm.com/smf/index.php/topic,1714.0.html

Testa lite olika modeller o märken o jämför, bilda en egen uppfattning utefter vad du skall använda hojjen till..

Vill du pröva en 800 Renegade,  pm:a ...Wink
« Senast ändrad: 2011, 04, 19, 22:11:21 pm av blytumme » Loggat

Xxc 2011
Äta, sova, skita, ATV
Dempa25uv
Amatör
*

« Svara #2 skrivet: 2011, 04, 20, 07:17:47 am »

man tackar. Jo jag har ju testa lite olika modeller men har inte haft chansen på cectek eller can-am men vad man sätt på filmerna här så har jag sätt att många väljer can-am. varför undrar man ju?

man är ju lite små sugen men ska till din msn å kolla på artic cat maskinnerna idag samt suzuki maskninerna
Loggat
Stephenj
Underground
Pro
*

Antal inlägg: 112

« Svara #3 skrivet: 2011, 04, 21, 11:07:53 am »

vad man sätt på filmerna här så har jag sätt att många väljer can-am. varför undrar man ju?

Det korta svaret är att Can-Am är en utav de bästa. Det långa svaret är att det har varit stor skillnad på de olika märkena, men att skillnaderna har minskat.
Honda, Yamaha,  Kawa och Suzuki har ju varit med länge, bra motorer, men hade mest arbetsmaskiner från början med stel bakaxel och rätt låg markfrigång. Artic Cat var och törs jag säga fortfarande en grym maskin på att ta sig fram men med lite traktorskänsla. De "nyare" märkena, Cectec, Goes, Dinli osv har haft lite kvalitetsproblem då de inte varit med så länge men börjar definitivt bli bättre.
Nu har skillnaderna börjat suddas ut, de fyra japanerna har satsat på nöjesmaskiner och de "nya" märkena har blivit mycket bättre, en jag gillar också är Polaris som kommit med bra maskiner de senaste 3 åren. Så du får nog testa dig fram, lycka till!
Loggat
Brodde
Underground
Psycho
*

Antal inlägg: 972

Ahaaaa! Äntligen!!!

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011, 04, 21, 11:36:31 am »

Det korta svaret är att Can-Am är en utav de bästa. Det långa svaret är att det har varit stor skillnad på de olika märkena, men att skillnaderna har minskat.
Honda, Yamaha,  Kawa och Suzuki har ju varit med länge, bra motorer, men hade mest arbetsmaskiner från början med stel bakaxel och rätt låg markfrigång. Artic Cat var och törs jag säga fortfarande en grym maskin på att ta sig fram men med lite traktorskänsla. De "nyare" märkena, Cectec, Goes, Dinli osv har haft lite kvalitetsproblem då de inte varit med så länge men börjar definitivt bli bättre.
Nu har skillnaderna börjat suddas ut, de fyra japanerna har satsat på nöjesmaskiner och de "nya" märkena har blivit mycket bättre, en jag gillar också är Polaris som kommit med bra maskiner de senaste 3 åren. Så du får nog testa dig fram, lycka till!

Vackert skrivet.
Nästan så att man blir tårögd...  Cry

Jag skulle vilja svara så här att om man lockas av en effektstark maskin så har Can-Am blivit valet.
Nu har ju sedemera tävlandet startat bland några Amerikanska tillverkare med mottot  att ju mer effekt desto bättre.
Och de tär vil inte så konstigt att maskiner som kommer från den marknaden har mer effekt då deras kunder tycker att effekten är viktigast.
Självklart påverkas vi i tex norden av detta oxå då vi inte har någrot eget märke för nordiska förhållanden.
Japanerna däremot har ju länge jobbat med sina maskiner och har en god syn på kvalitet även om vissa märken fortfarande har barnsjukdommar. (Med detta menar jag inte att dom amerikanska märkerna har sämre kvalitet.)
Japanerna har ju som sagt sedan länge jobbat med "arbetsmaskiner" precis som Stephenj säger och det är kanske där man måste besluta sig för vad man skall ha maskinen till.

Många nya märken som kommer ut har ju inspererats av dom stora jättarna och några gör rena kopior på kända märken och andra går sin egen väg. Ett exempel på egna ideer är tex Cectek.

Vi kan inte säga vad du skall ha, för då blir det en Can-Am då många tycker att den är bäst.
Men jag tycker att du skall provköra en del maskiner och skapa dig en uppfattning.
Kör då inte massa maskiner med special lösningar och fullsmäckade med tillbehör. Prov kör en så nära oroginal som möjligt. Det gör dig inte besviken sedan när du köper dig en senare.

En egen erfarenhet jag kan bjuda på är att lägg hellre pengarna på en maskin med kvalitet än ett halvfabrikat som du senare vill bli av med för att du är så besviken.
"Jag skall bara köra lite väg och någon sväng i skogen" brukar många resonera ibörjan av sin ATVerfarenhet..
Först senare visar det sig vad som egentligen är intressant.
Skogen eller vägen..

Och blir det skogen kommer du behöva en maskin med bra kvalitet.

Ta tid på dig och läg inte för mycket pengar på en instegsmakin om du är osäker.
Loggat

*

« Svara #5 skrivet: 2011, 04, 23, 13:50:23 pm »

tack alla för svaren. jag har nog slutligen kommit fram till vad maskinen ska användas till den ska användas till enduro och en del jobb så som plogning sandning. någon som har en can-am vägreggad som kan svara på vad den kostar att försäkra ?
Loggat
Stephenj
Underground
Pro
*

« Svara #6 skrivet: 2011, 04, 23, 21:48:02 pm »

tack alla för svaren. jag har nog slutligen kommit fram till vad maskinen ska användas till den ska användas till enduro och en del jobb så som plogning sandning. någon som har en can-am vägreggad som kan svara på vad den kostar att försäkra ?

Faktiskt inte mycket, tror jag betalar ca 2 rosa fiskar om året ungefär. Kan kolla mer nogrannt om du vill, men det ligger i närheten där.
Loggat
Dempa25uv
Amatör
*

« Svara #7 skrivet: 2011, 05, 09, 19:38:29 pm »

stephenj

tack det vore väldigt tacksamt om du kunde kolla upp vad det kostade, jag är lite halv fundersam nämligen för dom påstår att de kostar mellan 3-5 lax per år att försäkra, det är säljaren som påstår det, men vore intressant att få reda på vad det verkligen kostar..
Loggat
2wheeler
Amatör
*

Antal inlägg: 6

« Svara #8 skrivet: 2011, 05, 09, 20:02:13 pm »

Det du gör är att surfa runt på blocket kolla efter ett reg.nr på en liknande maskin som du vill ha.
Sedan så ringer du runt till dom olika försäkringsbolagen å kollar vad det kostar för just dig.

Eller så tar du kontakt med en firma som säljer begagnade Can-Am:er och ber dom fixa en försäkring till dig via det/dom bolag som dom använder.

Den tjänsten gör vi för våra kunder när dom handlar av oss i alla fall.

Hoppas du hittar det du söker.  applåd
Loggat
Stephenj
Underground
Pro
*

« Svara #9 skrivet: 2011, 05, 09, 20:36:57 pm »

stephenj

tack det vore väldigt tacksamt om du kunde kolla upp vad det kostade, jag är lite halv fundersam nämligen för dom påstår att de kostar mellan 3-5 lax per år att försäkra, det är säljaren som påstår det, men vore intressant att få reda på vad det verkligen kostar..

Kollade precis nu för dig, 1802:- Per år helförsäkring, 6000 i självrisk... Men du ska veta att jag bor på landet också :-)
Loggat
Dempa25uv
Amatör
*

« Svara #10 skrivet: 2011, 05, 09, 20:43:56 pm »

okej, vad är landet för dig?  är det där polisen aldrig syns till och lever rövare å skjuter me bössan varje dag?
 Skogs-Terroristen
nej då men jag är påväg att dra mig mot gottröra ska flytta till trailer, så det blir ju på landet
Loggat
2wheeler
Amatör
*

Antal inlägg: 6

« Svara #11 skrivet: 2011, 05, 09, 21:07:54 pm »

Allt över 6000 om året helförsäkrat är dyrt.
En rimlig summa för dig som är runt 25 ? och bor i U-väsby å ska köra 500cc skulle ja kunna tänka mig att du landar mellan 3-5000kr.

Glöm inte att om du har många försäkringar i ett och samma bolag så kan du alltid förhandla ner priset!
Loggat
Dempa25uv
Amatör
*

« Svara #12 skrivet: 2011, 05, 09, 21:49:17 pm »

okej, de låter kanon det problemet är att jag har inga försäkringar hos någon alls...
 men jag ska kolla upp i morgon vad som är billigast ska kolla med dinaförsäkringar heter dom far har ju sin atv försäkrad där men han har den träng reggad så de blir ju en jävla skillnad.

Loggat
Maruder™
Underground
Extreme
*

Antal inlägg: 406

ATV IS THE SHIT

Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011, 05, 10, 00:37:30 am »

Kan ju bara säga att jag är vigd åt can-am hållet då jag åker en själv!

Däremot kan ingen sticka under stolen med att det har varit bristande i kvalitet på de senaste 2 årsmodellerna tyvärr! Krånglande servon o trasiga drivaxlar mm har det varit, visst man får det på garantin men maskinen är till för att användas o inte till att bara stå på verkstaden!

Men som Brodde skrev skaffa dig en egen uppfattning o testkör lite maskiner! Om du bor i U-väsby så kan du åka in till Stigenbergs Mc o provköra en cectek gladiator om du vill det! En cectek ligger ifrån ca 2500:- i året/helförsäkrat.

Loggat

Cectek King Cobra 500 Camo Edition,
Snorkelkit a'la Sundströms Atv Verkstad,
Warn 1.5, Och en jävla massa lysen!
Dempa25uv
Amatör
*

« Svara #14 skrivet: 2011, 05, 10, 20:32:16 pm »

jo jag har vart iväg nu och testa lite maskiner, men som många säger köpa kvalitet eller kvantitet, jag föredrar dyrt men kvalite.

är det inte bara så att det är några söndags ex som har kommit ut på marknaden eller är hela listan med maskiner sämre kvalitet?

jag är osäker mellan kawazaki och can-am det är en liten  mellan dem
Loggat
Sidor: [1] 2 Gå upp Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd