Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?
2012, 05, 24, 11:00:49 am
Startsida Hjälp Köp o Sälj Logga in Registrera
Nyheter: ATV is the SHIT!

+  ATV Stockholm
|-+  Diskutera ditt märke här (a-ö)
| |-+  Kawasaki
| | |-+  Variatorkit
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 [2] Gå ned Skriv ut
Författare Ämne: Variatorkit  (läst 1879 gånger)
Junior
Underground
Psycho
*

Antal inlägg: 569

Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2008, 10, 22, 22:25:57 pm »

Hej vad behöver man ha för variatorkit på en brute force -08. Har 27 tums däck. Det finns väl säkert ett par att välja på vad kan ni rekomendera för märke och vad kostar det. Har sett nått runt 1800:- Huh?
Såg Trech säljer ett http://www.trech.se/index.php?act=viewProd&productId=205 men tycker det är lite dyrt men det är säkert kanon bra.
Kom järna med tips å förslag Grin

Jag har ovanstående ligger på hyllan sen ett par månader.. Kan väl montera det på min maskin så får du känna skillnad innan du bestämmer dig..
Loggat

Outty 800R XT-P 2010

Driver lekstuga för alla med barnasinne, och ölsinne Smiley
www.iceborlange.se
Mackan_450
Underground
Psycho
*

Antal inlägg: 1757

KVICKSUND Sveriges eget Dubai

« Svara #16 skrivet: 2008, 10, 23, 18:46:07 pm »

snacka med en kille i dag o han sa att det räcker med att byta ut fjädern bak greppar mycket bättre men höjer ju inte tillslags varvet så det sliter mindre på remmen
Loggat

Я иду ренегата
DanneR33
Global Moderator
Extreme

Antal inlägg: 489

Strängnäs

Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2008, 10, 23, 18:53:35 pm »

Visst det funkar med att använda vissa bitar av ett variatorkit, men det finns ju en anledning till varför man tagit fram ett helt kit.
Sätter man dit en av sakerna som finns i ett kitt så får man en egenskap men tappar andra, så är det bara.
Jag körde med en hårdare primärfjäder i min gamla hoj och det greppade kanon, men jag tappade greppet i högre hastigheter.
Så om jag skulle skaffa mig bättre grepp i remmen idag så skulle jag köpa ett helt kitt, och har man inte råd med sveiges priser så kolla i staterna.
Jag lovar att det är värt det.
Loggat

www.photo4fun.se
info@photo4fun.se
I dagsläget skriver jag för ATV&Quad
Kör: 2008 BruteForce camo med massa roligt på
Mackan_450
Underground
Psycho
*

Antal inlägg: 1757

KVICKSUND Sveriges eget Dubai

« Svara #18 skrivet: 2008, 10, 23, 18:56:58 pm »

det var din vän jag prata med o han tyckte det räckte med fjädern o hoppa vikterna jag vet ej själv då jag bara kört 14 mil ännså länge  Wink
Loggat

Я иду ренегата
Lowest
Underground
Psycho
*

Antal inlägg: 752

Södra - Dalarna

Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2008, 10, 23, 20:25:16 pm »

Hej vad behöver man ha för variatorkit på en brute force -08. Har 27 tums däck. Det finns väl säkert ett par att välja på vad kan ni rekomendera för märke och vad kostar det. Har sett nått runt 1800:- Huh?
Såg Trech säljer ett http://www.trech.se/index.php?act=viewProd&productId=205 men tycker det är lite dyrt men det är säkert kanon bra.
Kom järna med tips å förslag Grin

Jag har ovanstående ligger på hyllan sen ett par månader.. Kan väl montera det på min maskin så får du känna skillnad innan du bestämmer dig..

Ja sätt dit det så jag får se om det funkar bra Cheesy så lär väl jag köpa ett ja mä Grin
Loggat

CanAm Renegade 800R Xxc -10

Har man inte provat har man fegat.
Man är inte en Man om man inte äger en 4x4.
DanneR33
Global Moderator
Extreme

Antal inlägg: 489

Strängnäs

Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2008, 10, 23, 20:54:17 pm »

det var din vän jag prata med o han tyckte det räckte med fjädern o hoppa vikterna jag vet ej själv då jag bara kört 14 mil ännså länge  Wink

Om det var Fredde du pratade med så är han inte min vän Wink Grin
Nä då skämt o sido, det är klart det funkar med delar av ett kitt som jag skrev men man tappar vissa funktioner om man inte använder allt.
Det är min erfarenhet av att inte använda alla delar, nu kör jag med ett helt kitt från epi och jag tycker man får en helt annan harmoni i grejorna nu jämfört med när jag bara hade en hårdare primärfjäder.

Loggat

www.photo4fun.se
info@photo4fun.se
I dagsläget skriver jag för ATV&Quad
Kör: 2008 BruteForce camo med massa roligt på
Trech
Underground
Entusiast
*

Antal inlägg: 98

Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2008, 10, 28, 23:22:58 pm »

Hallå på er!

Ang variatorkitt så är det ju som Danne33 säger, montera endast delar av ett kitt och du får inte ut det som är tänkt av bytet.

Sen är det grovt sagt så att en hårdare fjäder på primärsidan ger högre tillslagsvarv. Mjukare ger lägre.

Vikterna påverkar växlingen (tillsammans med fjädrarna):
Tyngre= snabbare växling och inte samma ax.
Lättare= mer ax, håller kvar vid högre varv, ev tappas toppfart.

Sekundärfjäder håller remmen spänd, den motverkar även kraften från vikterna så ju hårdare sekundärfjäder, dessto svårare har vikterna att pressas ut. Det påverkar alltså växlingen.

Om du nu slänger på större däck så kommer maskinen bli trött, då kan man antingen välja att ha lite hårdare sekundärfjäder eller lättare vikter.

Det kan funka men det blir rätt begränsat.
Vissa modeller går rent av sönder i variatorn vid byte av endast sekundärfjäder.

Ang fjädrar över lag så finns det inte hur många fjädrar som helst att välja på, en fjäder har bara tjockleken på tråden samt antal varv och det finns bara ett fåtal olika att tillgå.

Därför har man även vikterna med i ett kitt som finjusterar det man vill uppnå.

Det hänger även ihop med vilken höjd man befinner sig på, hur man ställer in sin variator.

Det här med att många med variatorkit skjuter sina remmar är inte helt sant, det är bara ett resultat av att vissa byter just det ena eller det andra.
I kombination med enorma däck och en eftermarknadsrem av sämre kvalitet.

Dom flesta andra kitt har fenomenet att det hugger och ger högt varv, detta sträcker remmen och den går lätt av, ett för högt tryck på remmen (som du får med byte av endast sekundärfjäder) kommer överhetta den och slita på både rem och skivor= det går sönder.
Det har fungerat hittils men nu när maskinerna börjar bli så kraftiga så håller det inte. Tydligen.

Daltons kit har fler fördelar (Pratar brute 08 nu) där du kan justera in variatorn exakt som du vill ha den, utan att riva den mer än kåpan.
Daltons kit hugger inte, den ger bra smygkörning och den skonar remmen.

Det må vara ett dyrare kit men du sätter dit det en gång, sen kan du byta däck hej vilt utan att maskinen blir trött eller tappar toppfart.

Variatorns funktioner täcks av en bok så detta var bara kort sagt Smiley

/Benny
Loggat

Driver fyrhjulingsfirman Trech AB.
www.trech.se
Lowest
Underground
Psycho
*

Antal inlägg: 752

Södra - Dalarna

Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2008, 10, 29, 19:36:45 pm »

Tackar för bra info Benny Grin det får bli ett sånt kit snart Cheesy
Loggat

CanAm Renegade 800R Xxc -10

Har man inte provat har man fegat.
Man är inte en Man om man inte äger en 4x4.
Sidor: 1 [2] Gå upp Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd